Wat is een huisstijl en wat is een goede huisstijl? Een huisstijl is in zekere zin de identiteit van het bedrijf, ook wel bedrijfsidentiteit genoemd. Laat je een huisstijl ontwerpen, dan wordt er goed nagedacht over hoe jij je naar de buitenwereld kunt presenteren. Zo komt kleurgebruik aan bod, maar ook je logo maakt deel uit van je bedrijfsidentiteit. Sterker nog; zelfs over de lettertypes die je gebruikt, moet worden nagedacht. Als je bedrijf momenteel nog geen huisstijl heeft, wordt het tijd om dat te implementeren! In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende onderdelen. Zo krijg je een beter antwoord op de vraag “wat is een huisstijl?” Daarnaast vertellen je waarom het zo belangrijk is om een goede bedrijfsidentiteit te hebben.
Een huisstijl ontwerpen is om te beginnen verstandig omdat het ervoor zorgt dat je bedrijf herkenbaar wordt voor je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten eerder met je in zee zullen gaan. Bovendien zijn mensen geneigd om te kiezen voor iets waar ze vertrouwd mee zijn. Dit kan er ook voor zorgen dat bestaande klanten geneigd zijn om eerder opnieuw voor jouw bedrijf te kiezen. Niet voor niets besteden grote bedrijven als Coca Cola zoveel aandacht, tijd en geld aan hun branding. Met een opvallende en unieke huisstijl zorg je ervoor dat mensen sneller voor jou kiezen. Vooral als je eenmaal een goed imago hebt, blijven mensen voor jouw product of dienst kiezen. Wanneer je nieuwe producten op de markt brengt, blijft het vertrouwd. Het imago van je bedrijf kan er dus voor zorgen dat een nieuw product meteen al goed verkoopt.
Een huisstijl ontwerpen is met name belangrijk voor je klanten, maar ook voor werknemers is een duidelijk idee van de bedrijfsidentiteit belangrijk. Wanneer werknemers als vertegenwoordigers optreden, moeten zij weten wat voor imago het bedrijf wil uitstralen. Werknemers op elk niveau vertegenwoordigen het bedrijf formeel en informeel, en kunnen een rol spelen in de vorming van de publieke perceptie over de organisatie.
De bedrijfsidentiteit speelt ook een rol bij de ontvangst van een bedrijf op de markt. Consumenten gaan op zoek naar merken die zij kennen. Een bedrijf met een sterke identiteit kan meer klanten aantrekken en behouden. Het kan ook associaties met die identiteit opbouwen, zodat de doelgroep de organisatie op een positieve manier gaat bekijken.
Een huisstijl laten ontwerpen is ook een goed idee omdat je zo professionaliteit uitstraalt. Het ziet er natuurlijk slordig uit wanneer iedere pagina op je website andere kleuren heeft. Bovendien kun je op deze manier ook indruk maken op een specifieke doelgroep. Daarom ziet een bedrijfsidentiteit van een techbedrijf er doorgaans anders uit dan die van een schoonheidssalon. Laat je een huisstijl ontwerpen, dan wordt er goed nagedacht over de doelgroep van je bedrijf. Wat spreekt jouw doelgroep aan en hoe kun jij je onderscheiden van de concurrent?
Laat je een huisstijl ontwerpen, dan komt kleur uitgebreid aan bod. Kleuren kunnen ook bepaalde gevoelens oproepen bij mensen. Zo straalt de kleur blauw bijvoorbeeld rust en professionaliteit uit. Over de kleuren moet echt goed worden nagedacht. Vaak komen er ook verschillende kleuren terug in een huisstijl, deze moeten uiteraard ook goed bij elkaar moeten passen. Welke kleuren goed bij een bedrijfsidentiteit passen, is vooral afhankelijk van wat je als bedrijf wilt uitstralen.
Het logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl ontwerp. Wanneer je nog geen logo hebt, kan je deze ook meteen laten ontwerpen door een specialist. Belangrijk is dat het logo en het lettertype goed op elkaar afgestemd zijn. Ook is het van belang dat het logo uniek en herkenbaar is. Over het ontwerpen van het logo denkt men vaak te makkelijk. Laat je logo niet zomaar ontwerpen door een buurjongen die toevallig handig is met computers. Lijkt een logo te veel op dat van een ander bedrijf? Dan kun je zelfs hoge claims verwachten. Laat het ontwerpen van logo’s en huisstijlen altijd over aan een specialist. Neem gerust eens contact op met Okaia! Als creatief bureau ontwerpen wij een huisstijl en logo’s met veel aandacht en expertise.
Als we een huisstijl ontwerpen denken we vrijwel altijd na over het lettertype. Als professioneel bedrijf wil je doorgaans niet te sierlijke letters gebruiken. Tekst op je website moet goed leesbaar zijn. Je wilt ook voorkomen dat je op verschillende pagina’s weer andere lettertypes hebt, want dit oogt erg slordig. Wanneer je een huisstijl bedenkt, moet dus zelfs hierover nagedacht worden. Het omvat ieder onderdeel van de visuele presentatie van een bedrijf naar de buitenwereld. Het ontwerpen is daarom ook iets wat je niet even in een uurtje doet. Helaas zien we dat veel ondernemers dit wel proberen en dat is dan ook te zien aan het eindresultaat.
Zodra er eenmaal een huisstijl ontwerp is gemaakt, moet dit overal in je branding terugkomen. Zo kun je bijvoorbeeld bedrijfskleding aanschaffen in de kleuren van je bedrijfsidentiteit en ook laten bedrukken met je logo. Daarnaast is het ook mogelijk om bedrijfswagens te bestickeren en fysieke locaties van de juiste kleuren te voorzien. Is je organisatie overal duidelijk herkenbaar? Dan gaan mensen in de regio jouw bedrijf eerder herkennen. Zo kan een huisstijl ontwerpen ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt.
Als het goed is, heb je nu antwoord op de vraag: “wat is een huisstijl?” Wil je een huisstijl ontwerpen? Dan is het doorgaans aan te raden om met een specialist in zee te gaan. Om te beginnen moet je voor het ontwerpen van een bedrijfsidentiteit goed kunnen beoordelen wat de doelgroep aanspreekt. Daarnaast moet je ook kunnen inschatten welke kleuren en stijlen goed met elkaar samengaan. Lang niet iedereen is daar even goed in. Wil jij een nieuwe huisstijl ontwerpen of heb je momenteel helemaal nog geen huisstijl?
Dan kun je het beste eens aankloppen bij een online specialist. Als zijnde webbureau hebben wij veel ervaring met branding en grafisch design en hebben al veel bedrijven aan een mooie bedrijfsidentiteit mogen helpen. Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of ben je benieuwd naar ons werk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.